HELA DENNA SIDA ÄR ETT ANNONSSAMARBETE MED ABILICA.

Vill du maximera din träning? – välj rätt löpband!

Kondition 19 Mar

Det här är ett annonssamarbete tillsammans med Abilica
Att köpa ett löpband är en stor investering och kräver ganska stort utrymme i hemmet. För att få ut mesta möjliga av investeringen och den tid du tränar är det därför viktigt att du väljer ett löpband som passar just dig. Här följer några tips du kan tänka på för att hitta det som passar dig.

PBANDET

När du springer på ett löpband springer du på ett band som roterar i motsatt riktning, i samma hastighet som du springer, vilket innebär att kroppen är stilla. Om du vill spring i uppförsbacke kan löpbandet justeras uppåt och neråt. Många löpband kan lutas 10 % eller mer och där en uppförsbacke med 10 % stigning går att jämför med en mycket kraftig uppförsbacke. Tränar du specifikt för terränglopp kan det däremot vara bra att träna i ännu brantare uppförsbackar.
Tänk på att det är betydligt skonsammare för lederna att springa i uppförsbacke jämfört med att springa på plant underlag.

Generellt sett innebär löpning ganska stor belastning på leder och knän. Det är därför viktigt att löpbandet har bra dämpning för att klara att ta upp stötarna varje gång man sätter ner fötterna. Dämpningen varierar väldigt mycket mellan olika löpband. Detta är svårt att visa med siffror och alla har sina egna önskemål om dämpning men för att vara säker rekommenderar vi att du besöker någon av våra butiker och provar de olika modellerna. Glöm inte att ta med löparskorna.

Storleken på löpbandet är också av betydelse. Om du ska jogga lugnt och stilla kan ett litet löpband vara att föredra, dessutom tar inte löpbandet så stor plats där hemma. Om du ska springa fort och gärna tränar intervaller är det viktigt att du känner dig trygg och har tillräckligt med plats på löpbandet för att få ut så mycket som möjligt av det. För att skapa den känslan är framförallt löpbandets bredd viktig. Om du har långa ben eller tränar snabba träningspass, där du verkligen länger stegen, bör man fundera över löpbandets längd, så att man inte känner sig osäker när man springer.

TOPPHASTIGHET

De flesta av våra löpband har en topphastighet på 16 km/h eller mer. Om du inte vet hur fort du brukar springa utomhus kan du jämföra med hur lång tid det tar för dig att springa en runda på fem kilometer. Om du normalt springer fem kilometer på 30 minuter så håller du en genomsnittshastighet på 10 km/h. Om du springer samma runda i 16 km/h tar det drygt 18 minuter, vilket innebär att du är en mycket vältränad löpare. För vanlig löpträning är det alltså ganska få som har behov av en topphastighet som är högre än 16 km/h. Om man tränar aktivt, t.ex. inför ett lopp, använder man ofta ett träningsprogram med intervallträning, där man håller hög hastighet under kortare tid och då kan det vara bra med hastigheter upp mot 20 km/h. Ett vanligt förekommande spurtintervallprogram är till exempel 45 sekunder på löpbandet och 15 sekunder vila, som upprepas 15-20 gånger. Många löpare klarar att hålla en högre hastighet än 16 km/h när det bara handlar om 45 sekunder.

MOTORSTYRKA

Det är motorn som driver runt löpbandet och det är viktigt att den är tillräckligt stark för att kunna ge en bra löpkänsla. Varje gång foten sätts ner bromsas bandet och motorn måste då vara tillräckligt stark för att klara att driva bandet vidare i jämn hastighet. Motorstyrkan mäts i hästkrafter och ska löparen förflytta sig fortare i gånghastighet rekommenderar vi en motorstyrka på minst 1,5 hästkraft för att garantera jämn drivning av bandet. Är tanken att träna långa pass (mer än en timme) eller ett pass med krävande intervaller i hög hastighet bör motorn vara starkare, gärna 2,5 hästkraft eller mer.

STYRENHETEN

När du springer på ett löpband har du styrenheten framför dig. Via styrenheten ställer man in hastighet, lutning och eventuellt träningsprogram. På skärmen kan man läsa av data, som puls, sträcka och inställningar under träning. För att få en bra träningsupplevelse är det därför viktigt att styrenheten har stora, tydliga knappar, så att man enkelt kan justera inställningar medan man tränar. Många löpband har även knappar på handtagen. Dessa knappar kan vara enklare att komma åt medan man tränar. Det finns många modeller som har snabbknappar för att justera hastighet och lutning enligt förinställda värden, på så sätt slipper man stegvis trycka fram den önskade nivån. Detta kan vara speciellt bra vid intervallträning, så att man slipper trycka upprepade gånger fram och tillbaka vid varje intervall. Det är även viktigt att skärmen är tydlig och lätt att läsa av, så att man har tillgång till all data även när svetten rinner från pannan.

De flesta löpbanden har färdiga träningsprogram inlagda i styrenheten. Detta kan t.ex. vara intervallprogram, program för uppförsbackar, viktminskningsprogram med mera. Ett bra urval av färdiga program hjälper till att ge bra variation i träningen.

UNDERHÅLL

När du lagt flera tusen kronor på ett löpband så är det viktigt att det håller länge. Det viktigaste underhållet är att torka av svett efter användning, samt att regelbundet torka bort damm från löpbandet. Vi rekommenderar att man lyfter upp löpbandet när man inte använder det, på så sätt samlas det mindre damm på det. Dessutom bör löpbandet smörjas regelbundet. Oftast klarar det sig med två till tre gånger per år, men detta beror naturligtvis på hur ofta löpbandet används. Vissa löpband ska smörjas med smörjmedel som innehåller silikon, andra utan silikon. Läs bruksanvisningen för information om vad som krävs för löpbandet, eller kontakta butiken där du köpt det. Om du under träning märker att löpbandet ”drar”, att man får känslan av att det glider bakåt när man tar löpstegen, kan man behöva spänna löpbandet. Detta görs enkelt med en insexnyckel, där man spänner de två skruvarna i slutet av löpbandet, sett från motorn.

Lycka till med ditt löpband!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.