HELA DENNA SIDA ÄR ETT ANNONSSAMARBETE MED ABILICA.

Tips: Så blir du motiverad till att träna

Det här är ett annonssamarbete tillsammans med Abilica

 

Övervinn den svåra början en gång för alla.
Starten är ofta inte så svår. Då är du supermotiverad, har avsatt tillräckligt med tid och prioriterar träningen framför mycket annat, men efter en litet stund kommer motigheten och det blir blytungt att träna.
Känner du igen dig? Orättvist, eller hur?
Varför är det så att vissa människor är nästan beroende av att träna, medan du måste övervinna den där svåra början gång på gång?

Träning ger lyckokänslor

All träning bidrar till ökad endorfinproduktion – som hjälper dig att fortsätta träningen. Endorfiner är lyckohormoner som kroppen själv producerar när vi ler, vid sexuell aktivitet, vid smärta och när vi tränar. 20 minuters bra träning frigör endorfinerna i kroppen, och hjälper till att göra dig beroende av mer träning – och mer lyckokänsla.
De bästa träningsformerna för att stimulera endorfinproduktionen är cykling, jogging, skidåkning och tung styrketräning, men de frigörs även vid lättare träning. När du verkligen blivit träningsfrälst, kan du till och med nå upp till “runner’s high”, en ecstasyliknande känsla som man kan få efter 35-40 minuters intensiv träning.

Hitta inspirerande redskap hos Abilica.

Hitta träningen som passar dig

Även om endorfinerna kan hjälpa dig att gilla träning, måste du själv se till att träningen har en naturlig plats i ditt liv. Här är några knep för att göra träningen till en del av din livsstil:

  • Det allra viktigaste är att göra något som du tycker är kul. Glöm hur mycket du förbränner eller vad som är trendigt just nu. Om du inte gillar att simma, så bör inte din träning vara att simma 1000 meter tre gånger i veckan. Hitta något som DU gillar och satsa allt på det. Om du har roligt när du tränar, är chansen mycket större att du faktiskt fortsätter med träningen.
  • Lägg upp en diet som ger dig energi. När du börjar med sundare träningsvanor, är det till stor hjälp för motivationen och energin att dieten hänger med. Kasta dig inte över extrema dieter som är svåra att genomföra, utan lägg dig till med en hälsosammare kost i vilken du medvetet kan välja det du vet är hälsosamt i vardagen. Och se till att du får i dig tillräckligt med mat – det ger energi.
  • Låt träningen passa in i ditt liv och låt den inte ta över. Tänk att supertränade får leva sitt liv och så följer du ditt eget upplägg. Rent tidsmässigt är det en mycket bra start om du tränar 30 minuter tre gånger i veckan. Blanda kondition och styrka, då får du ut det mesta av din träning.

Ta gärna en titt på Abilica Circle-appen och Abilicas Circle- och Women-produkter. Då tränar du både styrka och kondition samtidigt!

Kul träning

Många människor har svårt att hitta en träning som är kul. Då kan det vara bra att tänka utanför ramarna och hitta träningsformer som verkar vara mer en lek än slit. Till exempel har rockringen fått en renässans. Den är rätt och slätt ett riktigt bra instrument för att träna midjan och inte minst så är det kul. Rocka i korta intervaller i början, så klarar du snart längre perioder.

Hopprepet är också en bra partner för dig som vill komma igång. Perfekt när solen skiner och du kan träna utomhus. Hoppa med fötterna jämfota när du börjar att komma i form, och prova på dubbelsvängar med repet under ett hopp. Barndomens lekar kan faktiskt ge dig riktigt bra kondition.

Hopprepet er perfekt när skolen skiner och du kan träna utomhus.

Slutligen: Kom ihåg att det är träningsglädjen som räknas. Vägen är målet och du ska träna för att det får dig att må bra. Sänk axlarna och låt träningen bli en del av din vardag. Och vips – ska du se att du har blivit beroende av träningspassen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.