HELA DENNA SIDA ÄR ETT ANNONSSAMARBETE MED ABILICA.

Tips: Så gör du för att träna crossfit hemifrån!

Det här är ett annonssamarbete tillsammans med Abilica

Träningsformen crossfit växer i rekordfart, både i Sverige och internationellt. Crossfit-center växer upp som svampar i hela världen och medlemmarna strömmar till. Crossfit är en blandning av styrka, tyngdlyftning, styrkelyft, gymnastik och uthållighet. Crossfit ger en fantastisk varierad träning och ställer både krav på rörligheten och coremusklerna, vilket gör att mycket av träningen i praktiken är skadeförebyggande. Crossfit definieras som konstant varierade funktionella övningar, utförda med hög intensitet.

Ett typiskt träningspass på en crossfit-box är upplagt på följande sätt:

  • Uppvärmning 10-15 minuter
  • Teknikträning 10-20 minuter
  • Dagens program (WOD), stenhård träning i två till 60 minuter
  • Stretching 10-15 minuter

Det blir nästan som en PT-grupp på ett vanligt gym, med 10 till 15 personer per gång. Skillnaden är att det inte finns någon förutsägbarhet och ofta måste alla medlemmar måste ha gått en kurs för att säkerställa att de kan de grundläggande teknikerna. Men alla övningar kan skalas så att alla tränar på sin egen nivå. Om du till exempel inte klarar vanliga pullups, kan du använda gummiband som hjälp för att komma upp.

Men även om du inte har en crossfit-box i närheten av dig, eller om tiderna inte passar, kan du testa den tuffa träningsformen – så länge du har egen utrustning hemma. I crossfit ligger fokus på funktionella övningar, och mycket egen kroppsvikt. Dessa övningar är lätta att göra hemma om man till exempel har kettlebells, gummiband, doorgym eller sandsäck.

Utrustning för att träna crossfit hemma

Du kan träna crossfit med massor av utrustning, men utrustningen som varje crossfit-utövare bör ha hemma för att kunna träna de mest grundläggande rörelserna och övningarna är:

  • Sandsäck (Abilica Sandbag eller Abilica Sandbag Pro)
  • KettleBells (Abilica KettleBells)
  • Träningsband (Abilica PowerBand)
  • DoorGym (Abilica DoorGym eller Abilica DoorGym Advanced)
  • Hopprep (Abilica SpeedUp eller Abilica JumpUp)
  • FoamRoller (Abilica FoamRoller eller Abilica Trigger FoamRoller)

Crossfit-ordlista

Inom crossfit finns det många ord och uttryck som kan verka främmande. Här är en förklaring på dom vanligaste:

Box = ett crossfit-center

WOD = Workout Of the Day (dagens träningspass).

METCON = Metabolic Conditioning (den konditionskrävande delen av träningspasset).

AMRAP = As Many Rounds As Possible (tävling i att fullfölja så många omgångar av ett i förväg bestämt antal övningar som möjligt på begränsad tid).

EMOM = Every Minute On the Minute (varierande förhandsbestämt antal repetitioner av en övning per minut).

Tabata = Intervallträning med 20 sekunders aktivitet och 10 sekunders vila.

Rounds for time = Tävling med ett bestämt antal omgångar av olika övningar på kortast möjliga tid.

HSPU = Handstand PushUp, pushups med fötterna ovanför golvet.

S2O = Shoulder To Overhead, lyft av vikter från axel till rak arm.

G2O = Ground To Overhead, lyft av vikter från golvet till rak arm.

C2B = Chest To Bar, pullups då bröstkorgen träffar stången.

Kipping = Teknik då man använder höften för att få fart vid snabba repetitioner av pullups.

Lycka till med crossfit-passet!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.