BLOGGMENY
Styrketräning

Tips: Här är 7 sätt att hitta träningsmotivationen

Annonssamarbete med Abilica

Att börja träna är enkelt, men att hålla det vid liv är svårare.
Här kommer sju tips som hjälper dig göra det till en del av din livsstil.

Starten till att börja träna är ofta inte så svår. Då är du supermotiverad, har avsatt tillräckligt med tid och prioriterar träningen framför mycket annat, men efter en litet stund kommer motigheten och det blir blytungt att träna.

Känner du igen dig? Orättvist, eller hur? Varför är det så att vissa människor är nästan beroende av att träna, medan du måste övervinna den där svåra början gång på gång?
Det finns däremot ett gäng knep att luta sig mot för hitta träningsmotivationen.
Här kommer en lista med 10 sätt att enklare ta sig upp från soffan och istället sätta igång och träna.

1. Sätt på dig dina träningskläder 
Det är inte jobbigt men ett väldigt effektivt sätt att tvinga dig och din hjärna till att sätta igång och träna. För visst känns det märkligt att lägga sig i soffan igen med träningskläder på?

2. Fixa en grym spellista
Är det något som är effektivt när det gäller att finna inspiration till att träna så är det genom att lyssna på rätt musik. Ös på med alla från Eye Of The Tiger till Avicii eller vad det nu är som får ditt adrenalin att pumpa. Lyckas du med det så kommer det nästan vara svårt att inte sätta igång och träna!

3. Ha lagom stora förväntningar
Är du trött och har lågenergi eller helt enkelt inte har tränat på länge så gäller det helt enkelt inte träna mer än vad du orkar och känner för. Känner du fortfarande att det känns skit efter tjugo minuters träning så sluta och ta nya tag en annan dag. För att bli motiverad till att träna gäller det att göra träning till något skönt och roligt, istället för plågsamt och jobbigt. Lagom höga krav är då A och O.

4. Bestäm tydliga mål med din träning
Varför tränar du? Att veta varför just du går och tränar kan faktiskt ge en extra spark i baken dagarna då du egentligen inte har motivationen. Det blir lättare att genomföra tuffa pass med en tydlig målsättning i ryggen.

5. Hitta en wingman/women
Att träna med en kompis kan göra underverk. Då kan man båda lära sig av varandra och motivera varandra

6. Gör det enkelt för dig
Ibland kan det kännas både jobbigt och omständigt att behöva släpa sig hela vägen till gymmet för att träna. Då kan det vara bra att istället köpa ett par träningsredskap för att träna i hemmet. Det kan vara minst lika effektivt, men framför allt mycket enklare.

Här är tre tips på redskap som är perfekt till träning i hemmet:

Abilica MedicineBall

kr 449,00 – kr 699,00

Väl ägnad till användning i olika sit-ups varianter. Ger magmusklerna en rejäl omgång!

 

 

Abilica RubberBand 
kr 149,00

Med de olika träningsbanden kan du träna under- och överkropp samt använda dom till olika övningar när du värmer upp.

 

 

Abilica GymMats 

kr 499,00 – kr 899,00

Gymmattorna ägnar sig bra för träning av mage/situps och rygg/rygghäv. Bra för stretching efter träningen.

Annons

Lämna en kommentar